Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
  Utskriftsvänlig version

Google Adsense - skatt (?)
Författare Meddelande
InläggPostat: 12 okt 2009, 03:13 

Hej. Jag är 17 år. Jag var varit medlem 2 år på Google Adsense, och nu de senare månaderna har jag börjat få en fin flyt på inkomsterna. Inte för att det är dags än (antar jag?), men jag vill ändå förbereda mig lite.

Hur ska jag betala skatt för Adsense?
Vart går gränsen? Hur mycket måste jag tjäna per år för att jag ska behöva betala skatt på det?
Hur mycket skatt får jag betala, på låt säga, 4000 kr/månad?

Då jag är mindeårig, ej innehar ett eget företag och inte ser min verksamhet direkt som kommersiell, är det ens frågan om att betala skatt i en sådan situation?

Som ni märkte, har jag noll koll på just detta, därför ber jag er förklara så noggrant som möjligt.

För er som inte har kännedom om vad Adsense handlar om så kan jag väl simpelt förklara det som ett affiliateprogram.

1. Annonsörer betalar Google för att fungera som ett nätverk av annonsörer/publicerare.
2. Google betalar publiceraren (den som lägger upp reklamen på sin sida) en viss del av vad annonsören betalade för varje person som klickar på reklamen.
3. Publiceraren kan hämta ut en betalning då den når 700 kr / 100 USD. Då får den hon fulla beloppet, inga avgifter eller något sånt.

Tack i förhand!

Re: Google Adsense - skatt (?)
InläggPostat: 12 okt 2009, 13:33 
Site Admin
Användarvisningsbild

När det gäller privatpersoner så har jag tyvärr inte koll på exakt hur det fungerar. I vanliga deklarationen finns det något som heter inkomst av hobbyverksamhet eller liknande, men jag tror det finns gränser där för hur stora summor det får röra sig om.

Drar du in 4 000 kr i månaden så tycker jag helt klart att du bör se om du inte ska starta ett eget företag snart. Då får du ju även fördelen att dra av utgifter som tex köp av en ny dator och liknande.

I ditt fall skulle jag rekommendera att du helt enkelt kontaktar Skatteverket och frågar dom om hur du ska gå till väga, det brukar oftast vara hjälpsamma och trevliga så slå dem en signal

InläggPostat: 14 okt 2009, 23:54 

Jakob skrev:
När det gäller privatpersoner så har jag tyvärr inte koll på exakt hur det fungerar. I vanliga deklarationen finns det något som heter inkomst av hobbyverksamhet eller liknande, men jag tror det finns gränser där för hur stora summor det får röra sig om.

Drar du in 4 000 kr i månaden så tycker jag helt klart att du bör se om du inte ska starta ett eget företag snart. Då får du ju även fördelen att dra av utgifter som tex köp av en ny dator och liknande.

I ditt fall skulle jag rekommendera att du helt enkelt kontaktar Skatteverket och frågar dom om hur du ska gå till väga, det brukar oftast vara hjälpsamma och trevliga så slå dem en signal

Tackar för infon. Får ta och ringa in när tiden är kommen.

Hur går det själv med dina catch/ads sidor (som jag kallar det;p)? Såg att du hade nåt uppe förut.

InläggPostat: 15 okt 2009, 11:29 
Site Admin
Användarvisningsbild

Jontz skrev:
Hur går det själv med dina catch/ads sidor (som jag kallar det;p)? Såg att du hade nåt uppe förut.

Har i dagsläget bara två uppe, vad de drar in varierar rätt mycket. Har dock ett antal sidor till uppe som kommer att få reklam på sig med tiden, jag har fått för mig att det är lättare att etablera en sida utan reklam, folk uppskattar dom mera och chansen att folk länkar till dom är större då. Detta är inte något vetenskapligt bevisat utan bara en känsla jag har och följer.

InläggPostat: 15 okt 2009, 16:19 

Jakob skrev:
Jontz skrev:

Har i dagsläget bara två uppe, vad de drar in varierar rätt mycket. Har dock ett antal sidor till uppe som kommer att få reklam på sig med tiden, jag har fått för mig att det är lättare att etablera en sida utan reklam, folk uppskattar dom mera och chansen att folk länkar till dom är större då. Detta är inte något vetenskapligt bevisat utan bara en känsla jag har och följer.

Det kan nog stämma rätt bra. Men oftast bygger man ju upp hela strukturen och designen för att få ads att passa in bra, och då är det bra att ha det upplagt redan. Men du har säkert rätt, reklam har ju alltid lockat iväg folk från alla ställen.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]