Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
  Utskriftsvänlig version

Lägsta möjliga courtage
Författare Meddelande
InläggPostat: 25 jul 2010, 01:49 

Hej,
jag söker det ställe med lägsta möjliga courtage som ett bra ställe att börja spara genom aktier/fonder.

Har insett att det är ganska oekonomiskt att investera i en aktie om man investerar låga summor. T.ex låt säga att jag investerar 10 aktier á la 100kr via Handelsbanken. Courtagen skulle då bli 99kr, vilket skulle göra att hela affären skulle kosta 1099kr. Samtidigt äger jag bara 1000kr. Kursen måste alltså gå upp 10kronor innan jag ens fått tillbaka mina pengar jag investerade.

Min fråga är alltså om det huvudtaget då är ekonomiskt att spara så små summor pengar i aktier/fonder eller om det är smartare att placera dem i ett sparkonto?

Till saken hör att jag är 16 år, länge varit intresserad av börsen, men inte har ekonomin att investera större än (och heller inte viljan då jag då inte skulle ha pengar till andra intressen) 4-siffriga tal.

Tacksam till all sorts hjälp!

Re: Lägsta möjliga courtage
InläggPostat: 27 jul 2010, 08:24 

Avanza Mini har courtage från 9 kr - se prislistan på https://www.avanza.se/mini/hem/jamfor_oss/

https://www.aktiedirekt.se/ har ungefär samma prisnivå, de börjar i alla fall på 9 kr.

Men visst, det är ofta effektivare att börja med lite större belopp, samtidigt är du i en riktigt bra sits i livet om du börjar förstå hur man investerar effektivt redan i tonåren - de första åren handlar ju mycket om att lära sig så du vet hur du hanterar de pengar du kommer tjäna senare i livet.

Mitt råd är alltså att handla, men med eftertanke. I första hand är det en investering i kunskap som du kommer ha mycket nytta av genom livet. Läs mycket, tänk och analysera mycket och handla inte för mycket (daytrada inte).

Om du orkar ta dig genom dem är böcker som "One up on wall street" och "The Little book that builds wealth" är lättlästa introduktioner till bolags/aktieanalyser.

Re: Lägsta möjliga courtage
InläggPostat: 29 jul 2010, 01:29 

Okej, tack för råden!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]