|
Sida 1 av 1
|
[ 3 inlägg ] |
|
Onoterade bolag och/eller frimärke aktier?
| Författare |
Meddelande |
|
klingan75
|
Postat: 08 jun 2010, 15:33 |
|
|
|
Jag har en besparing på under 100 000 kr som jag tänkte sprida enligt följande:
20 %, på en mix fond (ränta och aktie 50/50) 40 %, på två noterade bolag, svenska stora bolag 40 %, på två onoterade bolag, eller frimärke aktier (under 4 kr per st)
Min tanke är att fonden ska bara ska ligga där över längre tid (min 3 år) Investeringen på noterade bolag ska ses över varannan vecka och en gång i månaden kommer en utvärdering göras för att se om jag ska behålla eller återinvestera i andra bolag. De onoterade bolagen ska vara en investering där jag ska försöka bidra med min kunskap och erfarenhet i projektet. Villkoret är att det ska vara ett roligt bolagen med som berör mina intressen och kontinuerligt informera mig som aktieägare om vad som händer i bolaget.
Notera även att jag regelbundet sparar några tusen som går direkt till sparkontot, när summan kommit upp till en viss pott så analyserar jag min portfölj och väljer vilken korg potten ska placeras i
Jag vill veta din åsikt om det är en hållbar sparform? Hur jag kan hitta de onoterade bolagen?
|
|
| Upp |
|

Re: Onoterade bolag och/eller frimärke aktier?
|
Jakob
|
Postat: 30 jun 2010, 14:43 |
|
| Site Admin |
 |
 |
|
|
Inga svar på dina frågor, utan mer en personlig reflektion kring hur jag personligen ser på det hela i förhållande till min egen investeringsfilosofi.
Personligen skulle jag normalt sätt aldrig investera i så kallade frimärksaktier då helt enkelt risken oftast är för stor i kombination med att dessa extremt sällan passar in i min investeringsstrategi över huvud taget.
När jag vill ha en högre risk så föredrar att jag investera i tex tillväxtländer som Brasilien, Indien, Kina och Ryssland. Dock så låter jag denna del till att uppgå till en väldigt liten del av mitt totala sparande och ser det snarare som spekulation än investerande.
Onoterade företag kan onekligen vara väldigt lukrativt, men det förutsätter att man själv har väldigt stor kännedom om företaget, dess marknad, dess konkurrenter samt möjlig framtida utveckling. Jag är definitivt inte främmande för att investera i onoterade bolag men det är inget jag letar aktivt efter och jag är heller inte säker på att jag är villig att lägga ner den betydligt högre grad av tid som detta skulle kräva.
|
|
| Upp |
|

Re: Onoterade bolag och/eller frimärke aktier?
|
hobbyinvesteraren
|
Postat: 14 jul 2010, 22:06 |
|
|
|
Var hade du tänkt köpa de onoterade aktierna? Grejen med onoterade aktier är ju att de är svåra att köpa och sälja eftersom de just är onoterade....
När det gäller aktiens pris (frimärke eller ej) så är väl det viktiga att hitta en aktie som är billigare än sitt värde. På lite tid brukar ju priset hinna ifatt värdet. Om du köper 100 aktier för 4 kr styck eller 4 aktier för 100 kr styck spelar ju mindre roll, bara du får 600 kr i värde för det...
Visst är det vettigt att dela upp sina investeringar på olika sätt så man inte lägger alla ägg i samma korg, men det känns spontant som att det vore vettigare att titta runt t.ex. på olika branscher då - IT kanske inte går dåligt samtidigt som transport eller hälsosektorn gör det. Att skilja på stora stabila företag och "förhoppningsföretag" är väl också en bra sak, men även där tror jag att det är viktigare att analysera det enskilda bolagets verksamhet hellre än vad aktien råkar kosta just nu.
(ovanstående skall dock läsas medveten om att jag är "fundamentalist" och "värdebaserad")
|
|
| Upp |
|

|
Sida 1 av 1
|
[ 3 inlägg ] |
|