– – – Start Köpvillkor – – –

Köp

Avtal om köp ingås när du har slutfört en beställning och vi har skickat en orderbekräftelse till dig per e-post. För att få beställa av oss måste du vara myndig alternativt ha målsmans tillstånd.

Dina skyldigheter

Det är din skyldighet att ange korrekt adress och kontaktuppgifter såsom e-postadress och mobilnummer. I nedan situationer riskerar du som kund att bli betalningsskyldig:

  • Om du har angivit fel adress och försändelsen inte når dig och inte heller returneras till oss.
  • Om du har angivit fel mobilnummer så att en annan person aviserats via sms och på vis kunnat hämta ut din försändelse.

Våra rättigheter

Vid en uppenbar felprissättning förbehåller vi oss rätten (enligt 32 § avtalslagen) att korrigera felet i efterhand. För att det ska kunna komma att handla om ett uppenbart felaktigt pris ska varan ha sålts till hälften eller lägre av vårt ordinarie pris, eller 70% eller mer under rekommenderat pris.

Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att häva ditt köp.

Produktöverensstämmelse

När du beställer en kosmetisk produkt (t.ex. hudvård, hårvård, makeup, dofter) eller hygienprodukt så ingår du ett avtal om att köpa en produkt med angivet namn. Produktbilden finns i illustrativt syfte och produktens utseende kan i verkligheten skilja sig mot bilden på YOU.se. Att produktens utseende skiljer sig mot bilden är inget giltigt skäl för reklamation såvida inte skillnaden är väsentlig.

Det är inte ovanligt att tillverkarna designar om sina produkter och vi kan inte alltid hålla hemsidan uppdaterad med senaste produktdesignen. Det förekommer också att produktbilderna är helt digitala framställningar av produkterna, d.v.s. ej fotografier. Ibland kan vi visa en bild föreställande samma produkt men med en annan storlek än den angivet på produktnamnet, storleken angivet i produktnamnet är det du köper.

Betalning

Vi använder betallösningen Klarna Checkout.

Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.

En finess med Klarna Checkout är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Klarna faktura, Klarna konto, kort eller banköverföring. Allt är lika säkert.

På klarna.se kan du se alla dina fakturor, ladda ner dem som PDF, betala fakturan med ett klick, välja att delbetala eller kostnadsfritt även förlänga betaltiden med 10 dagar.

Vid betalning med faktura gäller Klarnas vid var tid gällande fakturavillkor; per 2017-12-07: 14 dagars kredit, en påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta.I

I vissa fall kan Klarna komma att begära en kreditupplysning, en sådan kreditupplysning kommer inte att vara synlig för andra parter. Fullständiga villkor för Klarna Checkout kan läsas här. En länk till dessa villkor kan alltid nås i kassan innan du slutför ditt köp.

Hela YOU.se inklusive kassan skyddas av ett SSL/TLS säkerhetscertifikat.

Leverans

Vi levererar för närvarande endast inom Sverige. Normal leveranstid är 1-3 arbetsdagar efter det att vi mottagit din beställning för varor som finns i lager. Vi har som mål att skicka din beställning senast arbetsdagen efter att du lagt din order, sedan är både PostNords och DHLs leveranstid normalt 1 dag.

Till vissa delar av Sverige kan dock leveranstiden normalt vara 1-2 dagar längre. Med PostNord inkluderar detta norra Sverige med postnummer som börjar på 8.

Vi skickar med PostNord och DHL.

  • Ordrar innehållandes parfym med ett totalt ordervärde om 600 kr eller mer skickas alltid med DHL.
  • Ordrar med en vikt om 1 kg eller mer skickas alltid med DHL.
  • Ordrar med ett totalt värde om 1 900 kr eller mer skickas alltid med DHL.
  • Om ordern inte skickas med DHL enligt någon av ovan regler så kommer den skickas med PostNord Varubrev 1:a klass.

PostNord Varubrev 1:a klass: Mindre försändelser kommer levereras direkt till din brevlåda medan du för större försändelser kommer få en avi (antingen via SMS eller brev) för att hämta ut försändelsen hos ditt postombud.

Försändelser som kommer till postombud skall hämtas inom 14 dagar för att förhindra att de går i retur.

DHL Servicepoint: Levereras till DHL Servicepoint och du aviseras för att hämta ut försändelsen.

Fraktavgift

Vi tar för närvarande inte ut någon fraktavgift.

Outlösta försändelser / Försändelser som går i retur

För försändelser som går i retur på grund av någon av orsakerna nedan har vi rätt att debitera upp till 100 SEK inkl moms per order för frakt och administrativ kostnad.

  1. Försändelser som hamnar hos utlämningsställe, men inte hämtas ut inom 14 dagar och därmed går i retur.
  2. På ordrar där fel adress har angivits och försändelsen därmed returnerats.

 

Försening & Dröjsmål

I det fall en produkt inte kan skickas inom 1 vardag (exempelvis p.g.a felaktig lagerstatus) kommer vi att meddela dig om detta, och om möjligt en förväntad ny leveranstid. Du har i detta fall rätt att utan kostnad häva ditt köp. En faktura aktiveras aldrig innan en order skickas.

I sällsynta fall kan speditörens leveranstid från dess att vi har skickat en försändelse vara längre än normalt. I sällsynta fall kan försändelser även försvinna.

Vår policy är att vänta 10 dagar innan vi kan anse att en försändelse är försvunnen. Först efter 10 dagar från det datum vi har skickat en försändelse kan vi utföra en återbetalning eller skicka ordern igen.

Denna policy ersätter inte de rättigheter du har i enlighet med Konsumentköplagens 10§, 11§, 12§, 13§ och 14§.

Du har alltså rätt häva köpet utan kostnad tidigare än vid 10 dagars försening, men vi avvaktar med återbetalningen för att se vad som händer med försändelsen.

Om du vid beställningen har angivit en felaktig adress och försändelsen av denna orsak inte kommer fram till dig och inte heller går i retur till oss är vi varken skyldiga att återbetala dig eller skicka beställningen på nytt.

Ånger

När du handlar på YOU.se har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du mottagit leverans, eller vid delleverans, efter att sista varan är levererad. Observera att det räcker med att du meddelar oss att du vill utnyttja din ångerrätt inom 14 dagar, du behöver alltså inte ha skickat tillbaka varan inom 14 dagar för att ångerrätten skall vara giltig.

För att du ska få full ersättning krävs att produkten är i väsentligt oförändrat skick, d.v.s oanvänd och ej skadad. Det är tillåtet att öppna förpackningen och kontrollera varan på sådant vis som ej skadar produkten eller dess förpackning. Plombering får dock ej brytas för att du ska få full ersättning.

För en kosmetisk produkt (makeup, parfym, hudvård, hårvård) som är minimalt använd eller vars plombering är bruten har du ändock rätt att ångra din order med värdeminskningsavdrag.  Det innebär att vi ger dig 20-50% av produktens pris tillbaka.

YOU.se kommer ej att lösa ut paket mot postförskott.

För att meddela ånger kan du kontakta oss via e-post eller telefon, se https://you.se/kontakt/.

Du kan även skicka brev till:
YOU.se c/o Oakland Capital AB
Åbäcksgatan 6
431 67 Mölndal

Du kan då, om du vill, använda ångerblanketten från konsumentverket.

Avbeställning

Du har även rätt att avbeställa en order innan vi har skickat den, samt efter att den är skickad men innan du har mottagit den.

Om du avbeställer innan vi har skickat så gör vi vårt bästa för att stoppa den från att skickas, men vi kan inte lämna någon garanti på att vi hinner. Vi tar varken någon avgift eller kräver någon ersättning för en order som du avbeställer innan vi har skickat.

Om du avbeställer en order som är skickad, men som du ej ännu mottagit, har vi (enligt 37 § och 41 § Konsumentköplag) rätt att ta ut en ersättningsavgift om 75 kr.

Reklamation

YOU.se tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt vilket innebär att du har tre års reklamationsrätt efter det att du har mottagit varan. Vi åtar oss även att följa allmänna reklamationsnämndens (ARN, Box 174, 101 23 Stockholm) rekommendationer.

En reklamation skall göras inom skälig tid (högst 2 månader) efter att du upptäckte felet. Produkten skall sedan returneras till oss. Vi kommer kontrollera felet på produkten och återbetala dig för produkten om vi kan bekräfta att felet existerar. Vi ersätter dig även för eventuella fraktkostnader och andra kostnader som kan ha uppkommit i samband med reklamationen.

Försök aldrig åtgärda ett fel på en produkt själv som på något sätt modifierar eller förstör produkten, då upphör din rätt att reklamera. Reklamerar och returnerar du en produkt som visat sig vara defekt vid mottagandet måste hela produkten inklusive dess förpackning returneras.

Om vi inte kan godkänna en reklamation måste vi återsända produkten till dig och du blir skyldig att betala den faktiska fraktkostnaden för returen samt återsändningen till dig. Alternativt kan vi ta produkten som ånger med värdeminskningsavdrag, se avsnittet under Ånger.

För att anmäla reklamation kan du kontakta oss via e-post eller telefon, se https://you.se/kontakt/.

Du kan även skicka brev till:
YOU.se c/o Oakland Capital AB
Åbäcksgatan 6
431 67 Mölndal

Återbetalning

YOU.se åtar sig att återbetala förskottsbetalat belopp inom 14 arbetsdagar från den dag du meddelat oss att du vill häva ditt köp. Du kan dock få vänta till dess att vi har mottagit varan/varorna i retur eller att du har skickat bevis på att du har returnerat.

Vid reklamation åtar vi oss att återbetala returfraktkostnaden inom 14 arbetsdagar från den dag vi mottagit den reklamerade varan, om vi kan godkänna reklamationen.

Alla återbetalningar sker med samma betalningssätt som vid köpet.

Tvister

Vid tvister kan du även använda EUs sida för tvistlösning

– – – Slut Köpvillkor – – –

Nuvarande och tidigare köpvillkor

I den orderbekräftelse som skickas via e-post vid ordertillfället finns en länk till vid köpet gällande köpvillkor.

Nuvarande köpvillkor, giltiga sedan 2017-12-18, kan laddas ner som PDF här.

  • Inga produkter i varukorgen