Grattis du får gratis frakt!
Varorna sparas i varukorgen i 3 dagar. Du kan lägga dem här och komma tillbaka senare. (OBS: De reserveras inte)
Din varukorg är tom!
Grattis du får gratis frakt!
Varorna sparas i varukorgen i 3 dagar. Du kan lägga dem här och komma tillbaka senare. (OBS: De reserveras inte)
Din varukorg är tom!
Mitt konto
Du behöver inget konto för att handla, men om du vill så kan du Skapa ett konto eller Logga in
Gratis Frakt
1-2 vardagar leverans
Äkta varor & Nöjd kund garanti
För att få beställa av oss måste du vara minst 18 år gammal, alternativt ha målsmans tillstånd.
Vid köp av receptfria läkemedel gäller alltid 18-års gräns.
Avtal om köp ingås när du har slutfört en beställning och vi har skickat en orderbekräftelse, faktura eller kvitto till dig. I fall vi inte har skickat något av dessa ska leveransbekräftelsen anses vara accept.
Odersammanfattningen som skickas automatiskt av oss när du slutfört en order är inte en accept.
Det är din skyldighet att ange korrekt adress och kontaktuppgifter såsom e-postadress och mobilnummer. Vi har slutfört vår del av avtalet när vi har skickat ordern till din angivna adress med dina angivna kontaktuppgifter. I nedan situationer är du som kund betalningsskyldig:
Vid en uppenbar felprissättning förbehåller vi oss rätten (enligt 32 § avtalslagen) att korrigera felet i efterhand eller avbryta din order. För att det ska kunna komma att handla om ett uppenbart felaktigt pris ska antingen:
Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att häva ditt köp.
I de fall du har lagt en beställning på en av oss icke lagerförd vara, så har vi alltid rätt att makulera denna vara från din order ifall priset på denna vara sedermera har stigit hos våra leverantörer.
När du beställer en kosmetisk produkt (t.ex. hudvård, hårvård, makeup, dofter) eller hygienprodukt så ingår du ett avtal om att köpa en produkt med i första hand angivet namn, och i andra hand en viss EAN-kod. Produktbilden finns i illustrativt syfte och produktens utseende kan i verkligheten skilja sig mot bilden på you.se. Att produktens utseende skiljer sig mot bilden är inget giltigt skäl för reklamation såvida inte skillnaden är väsentlig och du har mottagit en helt annan produkt.
Det är inte ovanligt att tillverkarna designar om sina produkter och vi kan inte alltid hålla hemsidan uppdaterad med senaste produktdesignen. Det förekommer också att produktbilderna är helt digitala framställningar av produkterna, d.v.s. ej fotografier. Ibland kan vi visa en bild föreställande samma produkt men med en annan storlek än den angivet på produktnamnet, storleken angivet i produktnamnet är det du köper.
De allra flesta produkter har en plombering, men det finns de som inte har det, då just den produkten alltid levereras utan plombering från våra leverantörer. Om du har mottagit en produkt utan plombering så får du gärna kontakta vår kundtjänst så hjälper de dig med ärendet.
Om en doft är annorlunda mot vad du har upplevt tidigare betyder det oftast inte att det är något fel på doften. Parfymtillverkarna formulerar då och då om vissa av sina dofter. Detta beror bl.a. på att det på EU-nivå regelbundet förbjuds kemikalier som används som doftämnen. Att en doft du köpt inte doftar som tidigare p.g.a en omformulering är inget giltigt reklamationsskäl. Om doften blivit dålig p.g.a ålder så är det alltid ett giltigt reklamationsskäl.
Vissa av de produkter vi säljer har sedan länge upphört att tillverkas, men finns på grund av hög efterfrågan fortfarande tillgängliga från leverantör. Detta innebär att du kan motta en produkt som är flera år gammal i de fall där den har slutat tillverkas för många år sedan.
Vi kan inte hållas ansvariga om du beställer en produkt som tagits ur produktion, och mottar en produkt som är tillverkad när produkten fortfarande tillverkades. I dessa situationer är det ditt ansvar att ta reda på om produkten fortfarande tillverkas, och ta ett beslut om du önskar beställa den innan du lägger beställningen. Om en gammal produkt (som tydligt har försämrats pga ålder) skickats ut trots att det finns nytillverkade exemplar är det en godkänd grund för en reklamation.
Med rekommenderade priser avses de ordinarie priser som en konsument normalt förväntas betala för varan i en fysisk butik i Sverige. Oftast är dessa priser satta av respektive varumärkes svenska agentur. Rekommenderade priser på de produktstorlekar, produkter eller märken som normalt inte säljs i Sverige räknas om från butikspriser i jämförbart EU-land, i första hand Danmark, England och Tyskland.
Våra priser styrs av marknaden och inköpspris, detta innebär att våra priser ibland kan ändras från dag till dag. Du som kund har därför inte rätt att köpa en produkt till ett specifikt pris som du har sett på hemsidan en annan dag än då köpet läggs, då priserna ändras kontinuerligt.
För privatkunder använder vi oss i första hand av betallösningen Svea Checkout. För de som inte vill eller kan betala genom Svea Checkout går det bra att betala med de alternativa betallösningarna.
Svea Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.
En finess med Svea Checkout är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Svea faktura, Svea konto, kort eller banköverföring. Allt är lika säkert.
Hela webbsidan och kassan Svea Checkout skyddas av ett SSL/TLS säkerhetscertifikat. Vi får aldrig tillgång till dina kortuppgifter eller till din bank.
Alla kortbetalningar där säkerhetslösningen 3D Secure är tillämplig skyddas av 3D Secure.
För andra kunder som inte är privatkunder i Sverige accepterar vi kort.
Normal leveranstid inom Sverige är 1-3 arbetsdagar efter det att vi mottagit din beställning för varor som finns i lager. Vi har som mål att skicka din beställning senast arbetsdagen efter att du lagt din order, sedan är leveranstiden med alla fraktbolag normalt 1-2 dagar till största delen av Sverige.
Till vissa delar av Sverige kan dock leveranstiden normalt vara 1-2 dagar längre. Med PostNord inkluderar detta norra Sverige med postnummer som börjar på 8 och 9.
Vi skickar med PostNord och DHL.
PostNord Varubrev: Levereras till din dörr eller brevlåda om möjligt, annars till ombud.
DHL Servicepoint: Levereras till ombud och du aviseras för att hämta ut försändelsen. I de flesta fall kommer din försändelse att levereras till det ombud som du väljer, men i vissa fall (t.ex. om ombudet är fullt så kan paketet levereras till ett annat närliggande ombud). Detta ligger utanför vår kontroll, och är ingenting som vi kan hållas ansvariga för.
Försändelser som kommer till ombud skall hämtas inom 14 dagar för att förhindra att de går i retur, för Budbee box gäller 7 dagar.
Till andra länder finns olika fraktalternativ som val i kassan med information om deras vanliga leveranstid och kostnad.
I det fall att du lägger flera beställningar inom ett tidsintervall på 2 arbetsdagar förbehåller vi oss rätten att skicka ordrarna tillsammans, samt i vissa fall skicka med DHL trots att du har valt ett annat leveransalternativ.
En order som görs innan 14.00 på en vardag anses vid leveranstidsberäkning vara gjord samma dag, som då räknas som dag 0.
Att göra en order under en helgdag eller efter 14.00 en vardag, är ekvivalent med att göra den på morgonen nästkommande arbetsdag. Denna dag räknas som dag 0.
Fraktavgift varierar med ordervärde, produktantal, orderns vikt, paketmått och valt fraktalternativ. Priset för frakt framgår i kassan innan du slutför din order.
För försändelser som går i retur på grund av någon av orsakerna nedan har vi rätt att debitera upp till 200 SEK inkl. moms per order för frakt och administrativ kostnad. Detta enligt 37 § och 41 § Konsumentköplag.
För ej uthämtade paket innehållande receptfria läkemedel gäller följande: Enligt Läkemedelsverkets föreskrifter får returnerade läkemedel inte säljas vidare eller skickas ut på nytt. Läkemedel som kommer i retur till apotek, eller ej hämtats ut på ombud, måste enligt lag destrueras. Kostnaden för läkemedel i ej uthämtat eller returnerat paket kommer att debiteras kund.
Det är ditt ansvar att se till att du skriver in korrekta kontaktuppgifter (och kontrollerar dina inkorgar) så att vi/fraktbolaget kan komma i kontakt med dig gällande din leverans. Det är också ditt ansvar att använda de rekommenderade informationskanelerna för mottagande av leverans, om du exempelvis väljer att inte använda Budbee appen för en Budbee leverans så är inte vi ansvariga för att du inte mottar information om din leverans.
Den estimerade leveranstiden för outlösta försändelser/försändelser med inkorrekta adresser är generellt mycket längre än för andra returer och försändelser, det handlar vanligtvis om en leveranstid på 2-5 veckor.
På försändelser till länder utanför EU, kan eventuell tull, moms och andra avgifter läggas på försändelsen. Detta är utanför vår kontroll och inget som vi ansvarar för.
Om du har beställt parfym och inte bor i några för följande länder: Sverige, Danmark (ej Grönland), Norge (ej Svalbard) eller Finland finns det en risk att din beställning nekas leverans. Detta beror på att parfymer inte är tillåtna att skickas med flyg. Om ditt paket returneras till oss av denna anledning kommer vi att annullera din beställning och ge dig en full återbetalning.
Du förpliktar dig att vid mottagande av försändelse undersöka att ytteremballage ser oskadat ut, samt att försändelsen inte ser ut att ha öppnats och åter förslutits under leveransen.
Om ytteremballaget är tydligt skadat och varor inuti misstänks ha kunnat tagit skada av detta, eller om ytteremballaget ser ut att ha öppnats och åter förslutits under leveransen, ber vi dig att fotografera försändelsen innan den öppnas. Om du hämtar försändelsen hos ombud, rapportera skadan till ombudet, samt få försändelsen vägd och vikten bevittnad av personal på ombudet.
Om en vara har tydliga yttre skador, eller är helt förstörd ska du spara produkt, produktens förpackning och fraktemballaget. Kontakta sedan oss för att reklamera. Vi kan begära fotografier på produkt och emballage samt retur av allt, inklusive fraktemballaget.
Har en parfymflaska eller annan glasflaska krossats så vill vi ha fotografier på botten av parfymens flaska där batch-kod framgår och fotografi av parfymens förpackning där batch-kod framgår, samt fotografi på ytteremballaget där alla skador framgår samt foto där hela fraktsedeln syns tydligt.
Du kan ej få ersättning om du slängt varan eller ytteremballaget och/eller ej tagit fotografier.
Om innehållet i ett paket helt eller delvis saknas har vi rätt att skicka ut ett nytt paket eller en ny produkt framför en återbetalning.
I det fall en produkt inte kan skickas inom 36 timmar (exempelvis p.g.a felaktig lagerstatus) kommer vi att meddela dig om detta, och om möjligt en förväntad ny leveranstid. Du har i detta fall rätt att utan kostnad häva ditt köp. En faktura aktiveras inte förrän en order skickas.
I sällsynta fall kan speditörens leveranstid från dess att vi har skickat en försändelse vara längre än normalt. I sällsynta fall kan försändelser även försvinna.
Fall där en försändelse har blivit försenad av posten inom rimliga gränser (mindre än 10 dagar) är inte ett giltligt skäl till reklamation.
Vår policy är att vänta 10 vardagar innan vi kan anse att en försändelse är försvunnen. Först efter 10 vardagar från det datum vi har skickat en försändelse kan vi utföra en återbetalning eller skicka ordern igen.
Denna policy ersätter inte de rättigheter du har i enlighet med Konsumentköplagens 10§, 11§, 12§, 13§ och 14§.
Du har alltså rätt häva köpet utan kostnad tidigare än vid 10 vardagars försening, men vi avvaktar med återbetalningen för att se vad som händer med försändelsen.
Om du vid beställningen har angivit en felaktig adress och försändelsen av denna orsak inte kommer fram till dig och inte heller går i retur till oss är vi varken skyldiga att återbetala dig eller skicka beställningen på nytt.
Om du uppger att du inte har mottagit leverans, men fraktbolagets spårningsinformation trots allt säger att försändelsen är levererad har vi rätt att
Det är ditt ansvar som kund att hålla reda på eventuella allergier och överkänsligheter som du har. Vi ansvarar inte för personliga allergier till följd av innehåll i produkter. Om du upplever allergiska besvär på grund av en produkt som du har beställt hos oss, kontakta vår kundtjänstmail med bilder på reaktionen. Om vi kan bedöma att reaktionen kommer ifrån produkten som vi har beställt så ger vi som standard 50% av pengarna tillbaka.
När du handlar på YOU.se har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du mottagit leverans, eller vid delleverans, efter att sista varan är levererad. Observera att det räcker med att du meddelar oss att du vill utnyttja din ångerrätt inom 14 dagar, du behöver alltså inte ha skickat tillbaka varan inom 14 dagar för att ångerrätten skall vara giltig.
Du kan läsa mer om hur du gör en retur här.
För att du ska få full ersättning krävs att produkten är i väsentligt oförändrat skick, d.v.s oanvänd och ej skadad. Det är tillåtet att öppna förpackningen och kontrollera varan på sådant vis som ej skadar produkten eller dess förpackning.
Ångerrätten upphör på underkläder om de har provats.
Försegling eller plombering får ej brytas för att du ska få full ersättning. Detta enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler 2 kap. 11 § punkt 5.
Till försegling räknas den genomskinliga plast som finns runt om parfymförpackningar.
För en kosmetisk produkt (makeup, parfym, hudvård, hårvård) som är minimalt använd eller vars plombering är bruten har du ändock rätt att ångra din order med värdeminskningsavdrag, detta enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2 kap. 15 § 2). Det innebär att vi ger dig 20% av produktens pris tillbaka.
Om du ångrar del av en order vars totala värde överstiger tröskelvärdet för fri frakt, och värdet på varorna du behåller efter ångern understiger tröskelvärdet för fri frakt, så har vi rätt att debitera ordinarie fraktavgift som hade debiterats i det fall du enbart beställt de varor som du behåller.
Om du ångrar del av en order och detta leder till att resterande varor i ordern inte längre lever upp till villkoren för en rabatt som du har erhållit, så har vi rätt att ta bort rabatten från ordern. Detta kan leda till en mindre återbetalning än värdet av den eller de ångrade varorna. I vissa fall kan det leda till att orderns totalsumma ökar, och att ingen återbetalning alls sker.
YOU.se kommer ej att lösa ut paket mot postförskott
För att meddela ånger kan du kontakta oss via e-post eller telefon, se http://you.se/kontakt.
Du kan även skicka brev till:
Vou You AB
Åbäcksgatan 6
431 67 Mölndal
Du kan då, om du vill, användadenna ångerblankett.
Du har även rätt att, i den mån det är praktiskt möjligt utan större besvär för oss, avbeställa en order innan vi har skickat den, samt efter att den är skickad men innan du har mottagit den.
Om du avbeställer innan vi har skickat så gör vi vårt bästa för att stoppa den från att skickas, men vi kan inte lämna någon garanti på att vi kan eller hinner. Vi tar varken någon avgift eller kräver någon ersättning för en order som du avbeställer innan vi har skickat.
Om du avbeställer en order som är skickad, men som du ej ännu mottagit, har vi (enligt 37 § och 41 § Konsumentköplag) rätt att ta ut en ersättningsavgift om upp till 200 SEK inkl moms.
YOU.se tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt vilket innebär att du har tre års reklamationsrätt efter det att du har mottagit varan. Vi åtar oss även att följa allmänna reklamationsnämndens (ARN, Box 174, 101 23 Stockholm) rekommendationer.
En reklamation skall göras inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Meddelande som skickas inom två månader efter det att du märkt ett fel i en vara anses alltid ha lämnats i rätt tid. Produkten skall sedan returneras till oss. Vi kommer kontrollera felet på produkten och återbetala dig för produkten om vi kan bekräfta att felet existerar samt att det var ett ursprungligt fel. Vi ersätter dig även för eventuella fraktkostnader och andra kostnader som kan ha uppkommit i samband med reklamationen.
Försök aldrig åtgärda ett fel på en produkt själv som på något sätt modifierar eller förstör produkten, då upphör din rätt att reklamera. Reklamerar och returnerar du en produkt måste hela produkten inklusive dess förpackning returneras.
Läs mer under avsnittet Produktöverensstämmelse för att förvissa dig om vissa ej giltiga reklamationsskäl.
Om vi inte kan godkänna en reklamation måste vi återsända produkten till dig, och du blir skyldig att betala den faktiska fraktkostnaden för returen samt återsändningen till dig. Alternativt kan vi ta produkten som ånger med värdeminskningsavdrag, se avsnittet under Ånger.
Kontakta oss så hjälper vi dig.
Om du befinner dig utanför Sverige och önskar returnera en vara på grund av ånger, är det du som behöver arrangera och stå för returfrakten på produkten. Om du befinner dig inom Sverige kan vi arrengera en returfraktsedel, som du sedan står för. Om det är något fel på produkten som är grunden för returen så står vi för returfrakten.
YOU.se åtar sig att återbetala förskottsbetalat belopp inom 14 arbetsdagar från den dag du meddelat oss att du vill häva ditt köp. Du kan dock få vänta till dess att vi har mottagit varan/varorna i retur eller att du har skickat bevis på att du har returnerat.
Vid reklamation åtar vi oss att återbetala returfraktkostnaden inom 14 arbetsdagar från den dag vi mottagit den reklamerade varan, om vi kan godkänna reklamationen.
Alla återbetalningar sker med samma betalningssätt som vid köpet, förutom Swish. Vid Swishbetalningar behöver vi ditt bankkontonummer för en återbetalning via banköverföring. Det är ditt ansvar att inför en banköverföring ange ett korrekt kontonummer, vi kan inte hållas ansvariga om pengar har skickats till fel konto om du har uppgett ett inkorrekt kontonummer.
Om du som kund utför eller försöker utföra bedrägeri mot oss, har vi rätten att av dig utkräva en bedrägerihanteringsavgift om 1 500 kr. Utebliven betalning av bedrägerihanteringsavgiften kommer tas vidare till inkasso och eventuellt kronofogden.
Vi kommer även polisanmäla alla bedrägerier samt bedrägeriförsök.
Vid tvister kan du även använda EUs sida för tvistlösning
Köpvillkoren uppdaterades senast: 2023-05-02